Wednesday, 26 June 2013

puasa


Malam tadi Ma call.
Talian terputus.
Anak pun call balik.
Ma cakap tersalah call.
Nak call Adik.


Anak: Ma, orang nak balik.
Ma: Bila?
Anak: Awal bulan puasa. Nak puasa kat rumah.
Ma: Ermm.. lambat lagi.. ingat kan nak balik minggu ni.
Anak: Dua minggu lagi Ma.
Ma: Baliklah. Lama ke cuti?
Anak: Orang balik 4 hari je Ma.
Ma: Ingatkan sebulan.
Anak: Ma... nak makan...bla..bla..bla..blaa..bla..
Ma: Boleh..


This coming Ramadhan A-Mubarak I'm so teruja nak berpuasa with my mom and dad. Tak tahu kenapa. Maybe sebab I rasa lifeless kot berpuasa kat UPM ni. Nak tak nak memang kena berpuasa juga di UPM yang berbaki lagi lebih kurang 24 hari ni. 3 hari pada awal Ramadhan dan akhir Ramadhan I decide nak berpuasa kat kampung halaman.

This year memang kepala otak kosong tak tahu nak buat keputusan macamana. Kalau dua tahun lepas, aku ada Zulkhair dan kengkawan yang lain. Berbuka dan sahur sama-sama. Tahun lepas aku ada kereta, boleh gi beli makanan dekat baazar Ramadhan. Pastu terus beli makanan sahur. Kali ni memang langsung tak ada preparation. Lagipun nak prepare apa sangat. Buat macam biasa je.

First choice aku adalah berbuka dekat Masjid Mardi. Lepas berbuka terus stay situ sampai habis solat Tarawikh. Kalau tahun lepas aku solat dekat Masjid UPM, dan aku masih rindu nak solat dengan imam yang suara lunak macam imam MasjidilHaram. Masya-Allah.. merdu sungguh suara dia.

Aku tak kisah sangat pun, mana-mana ok je as long as aku dapat menjalani ibadah puasa ni dan sememangnya tak sabar nak sambut bulan Ramadhan. Aku tak runsing sangat pun pasal benda-benda remeh temeh ni sebab aku tahu Allah dah aturkan segala-galanya. 

Hidup mati kita semuanya dah tercatat. 
Usah gusar.



2 comments:

  1. aku terdetik nak pergi terawih puasa ni tapi aku tak pernah jejak masjid pun sejak duk upm,tapi aku tahu la jalan ke masjid..dan dan..aku benci bila bulan puasa aku call mak aku,aku gatal tanya "masak ape arini?"..lepas tu aku sedih,kenapa aku takde kat rumah,mak aku masak sedap-sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaahhaaa... kampung kat mana? gi la balik.

      Delete