Monday, 13 February 2012

"Delisa cinta Ummi karena Allah"



Aku ni jenis manusia yang tak reti nak explain sesuatu dengan padat dan menyeluruh bila dah teruja. Tapi yang hanya aku boleh cakap pasal filem ni, bermula dari minit ke 10 sampailah ke penamat, air mata jatuh mencurah-curah tak berhenti. Mungkin salah satu faktornya sebab aku tengok sorang-sorang. Kalau tengok ramai-ramai takkan keluarnya air mata jantan aku nih. Control macho memanjang.

Filem ni sangat best. Ketabahan seorang kanak-kanak yang bernama Delisa sangat membuatkan aku tersentuh. Mungkin ada yang merasakan ini hanya sebuah filem, tapi bagi aku di luar sana ada yang mempunyai nasib seakan nasib Delisa bahkan lebih teruk dari Delisa.

Ujian Allah. Ternyata ujian yang Allah berikan kepada kita berbeza-beza mengikut kemampuan untuk kita memikul. Makin dewasa kita, makin susah untuk kita menerima ujian Allah. Tidak seperti semasa kita kecil. Mungkin ketika kecil, semua perkara yang kita lakukan niatnya ikhlas kerana Allah. Namun bila dah dewasa segala perlakuan kita tidak lagi ikhlas keranaNya, tetapi hanya bersandarkan duniawi semata mata.

Dua dialog yang membuatkan aku tersentuh adalah:

"Delisa cinta Ummi karena Allah"
"Delisa cinta Abi karena Allah"

11 comments:

  1. tu laaa aku pun rase cerite ni menarik. ok nak download ! HAHA.

    ReplyDelete
  2. indon mmg byk citer2 mcm ni..kampus edy salu buat tayangan perdana.ehhehe

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum, empunya Blogger.
    Jokeonsalo dengan sukacitanya menjemput kamu untuk menyertai "Kempen anti Valentine's Day" bersama jokeojeonsalo.blogspot.com

    Diharap agar kamu berkesudian untuk menyertai kempen ini. Berminat?

    Mari lihat cara-cara untuk menyertai kempen di http://jokeojeonsalo.blogspot.com/2012/02/kempen-anti-valentines-day.html

    TERIMA KASIH :)

    ReplyDelete
  4. aku tengok iklan dekat astro macam best tapi aku malas nak beli astro first lah

    ReplyDelete
  5. Salam persahabatan dan perkenalan dialam cyber.

    http://adando.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. tak tengok lagi cter nie tapi ramai kot member2 dok promote cter nie sbb katanya jln cter nie best.huhu

    ReplyDelete
  7. Jemput la baca entriku ini
    http://awieomar.blogspot.com/2012/02/10-kaedah-elak-ter-sambut-hari.html

    ReplyDelete
  8. memang terbaik...filem islamic macam ni lah malaysia kene produce bukan cerita hantu yang merepek ape tah...

    ReplyDelete
  9. Ada baca blog tentang cerita ni..ni kali kedua review tentang cita ni..
    nampak gaya aku kena cari cerita ini...

    ReplyDelete
  10. ooo, i pun nangis jugak...sedih cerita ni. i really hope one day malaysian people will come out with this kinda idea isnted buat crita2 hantu yg ntah pape :) hehe

    ReplyDelete