Friday, 7 January 2011

STRESS DAN CARA MENGATASINYA MENURUT PANDANGAN ISLAM Wajib baca taoo!

Aku ngah stress laaa... Asyik stress...stress....stress je.. Tao tak stress tu apa??? Mai nk ceramah jap meh... Stress adalah satu keadaan gangguan emosi, pemikiran dan fizikal seseorang.  Seringkali dalam kehidupan kita, pekerjaan dan pembelajaran adalah  dua faktor utama membawa gejala kerunsingan sehingga keadaan ketegangan atau stress. Manusia seringkali mengadu bahawa ia mengalami stress, 'tension' atau tegang. Peningkatan gejala stress di kalangan pelajar seringkali dikaitkan dengan faktor persekitaran semasa khususnya menjelang musim peperiksaan. Senario ini serupa apabila kita menyatakan bahawa kita tiada 'mood', atau kita tiada minat untuk belajar. Bagi golongan dewasa, stress seringkali melanda kehidupan berikutan masalah kewangan dalam rumahtangga. *ooo patutlaa..!

Stress Menurut Pandangan Pandangan Islam 

Punca   stress itu bukan dari tekanan mental semata-mata bahkan punca tekanan itu sebenarnya  berpunca dari kecelaruan dan kelemahan hati , ruh, nafsu  dan akal. Kelemahan hati yang menyebabkan rapuhnya hubungan individu itu dengan Allah SWT menyebabkan kehidupannya menjadi sempit, seolah-olah tiada jalan keluar dari setiap inci masalah. Hati yang baik mempunyai unsur yang sangat halus ( latifah ) ketuhanan ( rabbaniah ) dan kerohanian ( ruhaniah)
STRESS ITU UJIAN ALLAH S.W.T

doaedit
 Berdoa boleh mententeramkan jiwa
Surah Al-Baqarah(2):155Firman Allah yang bermaksud:  
“Allah menguji seseorang itu dengan perasaan takut, kelaparan, kekurangan harta, nyawa dan hasil-mahsul yang tidak menjadi dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang bersabar”.

Hadis:
“ Kesedihan atau malapetaka yang menimpa seseorang muslim merupakan kafarah kepada dosa yang dilakukan” ( Riadus Solihin )

  PERUBAHAN FIZIKAL
* Sakit
* Terlalu kurus / gemuk
* Hilang keceriaan diri
* Lesu / letih
* Terlalu / tidak langsung berhias
* Agresif
* Suka mengelamun
* Sering lupa
* Mengasingkan diri

  PERUBAHAN SIKAP
 Mudah marah
 Mudah bosan
 Tidak mampu menguruskan diri / kerja
 Suka Mengalihkan kemarahan 
 Sentiasa berpandangan negatif
 Hilang pertimbangan / separa sedar

   PERUBAHAN EMOSI
 Terlalu cemburu
 Penyedih dan sensitif
 Terlalu gembira / riang
 Ego dan mementingkan diri
 Kemurungan
 Kerisauan / kebimbangan
 KESAN TEKANAN ( POSITIF )
 Sumber motivasi diri
 Perubahan positif
 Kecemerlangan diri
 Kuat berusaha
 Persaingan diri
 Optimis
 Keyakinan diri

  KESAN TEKANAN ( NEGATIF ) 
 Prestasi menurun
 Resah gelisah
 Hilang kesabaran diri
 Rasa bersalah
 Rendah diri
 Pesimis dan sensitif
 Hilang pertimbangan diri
 TEKNIK MENGURUS TEKANAN
 Muhasabah diri / koreksi diri
 Mengenali punca-punca tekanan:
 -  Kurang Kemahiran
 -  Kurang Ilmu
 -  Kurang Komunikasi
 -  Hubungan dengan orang atasan dan bawahan
 -  Pengurusan Masa tidak cekap
 -  Masalah keluarga/kewangan dll 
 Ambil tindakan tertentu:
 -  Menghadiri kursus
 -  Dapatkan bantuan pakar
 -  Meningkatkan ilmu/kemahiran komunikasi dll
     FAKTOR DALAMAN\
 Keinginan melakukan yang terbaik
 Terlalu ideal
 Tiada keyakinan diri
 Putus asa / rendah diri
 Kurang pengetahuan agama
 Terlalu menjaga kepentingan orang lain
 Desakan untuk mendapat pujian / penghargaan
 Kaki kerja (workholic)
 Gagal menguruskan masa
   FAKTOR LUARAN

 Ketua / majikan ( arahan tidak jelas & tidak sekata)
 Konflik Pasangan hidup  (suami / isteri)
 Konflik keluarga (anak bermasalah, penceraian ibubapa, dll)
 Pengaruh dan masalah dengan Rakan / sahabat / jiran
 Perubahan kerja yang terlalu kerap
 Penempatan yang terlalu lama di suatu tempat kerja
 Persekitaran dan kurang kemudahan/prasarana
 Tidak mendapat penghargaan
   FAKTOR ISU SEMASA
 Kegawatan ekonomi dunia  
 Malapetaka / musibah
 Jatuh sakit
 Perubahan politik
 Kehilangan orang yang disayangi / tempat bergantung
 Perubahan status / kedudukan
 Gagal dalam memenuhi kehendak jabatan
 Perpisahan dan perceraian
TINDAKAN PEMULIHAN TEKANAN
 Ubah rutin hidup
 Latih diri dengan situasi baru
 Bertenang, sabar, kawal, abaikan
 Latih berfikir secara positif dan berusaha membuat perubahan positif
 Redha dan menerima situasi
 Dapatkan sokongan emosi daripada orang yang mempunyai hubungan rapat (kawan,ibubapa, suami isteri)
 Rehat, bercuti atau pindah
 Bersenam
 Sedar tahap keupayaan diri
 Seimbangkan aktiviti kehidupan
 Membuat perancangan yang teratur
 Pertingkatkan kemahiran / pengetahuan dalam pelbagai bidang
 Pertingkatkan ibadah / taqarrub kepada Allah
 Elakkan perkara yang dilarang agama / mendatangkan kemudaratan kepada diri
 Dapatkan nasihat pakar
    PENAWAR ROHANI
 SOLAT
  a. Hajat
  b. Taubat
 
 Firman Allah yang bermaksud: “ Mintalah pertolongan dengan Allah dengan sabar dan mengerjakan sembahyang”. ( Al-Baqarah (2):153)
 DOA 
 -  Doa mengelakkan lapan perkara:
  1.  Rasa sedih
  2.  Dukacita
  3.  Malas
  4.  Lemah
  5.  Penakut
  6.  Bakhil
  7.  Bebanan hutang
  8.  Gangguan Manusia
 ZIKIR
 -  Sebutlah nama Allah, Insyaallah hati kamu akan tenang.
 BACA AL-QURAN
 -  Al-Quran adalah penawar bagi segala penyakit
8. Apakah kesan buruk gejala stress?
Kesepian dan menyendiri merupakan simptom susulan akibat stress. Jika tidak diatasi, kesan buruk yang lebih serius boleh berlaku seperti tekanan perasaan dan bunuh diri. Jadi, atasi stress segera dengan bertenang & berfikiran positif untuk kehidupan yang lebih sihat.

   KESIMPULAN
Setiap manusia tidak terlepas dari ujian hidup.  Yakinlah setiap masalah ada jalan penyelesaian dengan syarat tabah dan redha menghadapi segala ujianNya.

Suntingan dan sumber dari JAKIM



*apa motif dengan gambar plak???

7 comments:

  1. say no to stress...
    walaupun stress, still take it easy.. hopefully.. ;)



    http://mysuarablog.blogspot.com/2011/01/pilihan-gadis-malaysia-cerah-atau-gelap.html

    ReplyDelete
  2. walaupun kopipes jer, tapi aku suka entry ko ni.. nice2

    ReplyDelete
  3. ,=====,o00o Pon..Ponn..Ponn
    //__l_l_,\____\,__
    l_---\_l__l---[]lllllll[]
    _(o)_)__(o)_)--o-)_)___
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Salam kenalan dari kami.......

    Wooooo kalau tak ditangani dengan baik steess boleh jadi teruk jiwa kacau beb... mental jadinya

    ReplyDelete
  4. ,=====,o00o Pon..Ponn..Ponn
    //__l_l_,\____\,__
    l_---\_l__l---[]lllllll[]
    _(o)_)__(o)_)--o-)_)___
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Salam kenalan dari kami.......

    Wooooo kalau tak ditangani dengan baik steess boleh jadi teruk jiwa kacau beb... mental jadinya

    ReplyDelete
  5. ZWAN SABRI:: yup.. betul.. kdg2 stress membuatkan kita jadi cemerlang gak kan.

    ReplyDelete
  6. Fariz Danial :: perlu ke mention benda mcm ni?

    ReplyDelete
  7. Afzainizam:: btul2.. oleh itu.. jom tangani stress.. hehe

    ReplyDelete