Tuesday, 26 October 2010

Semoga mendapat Haji yg Mabrur





Semasa menulis entri ini saya sedang menahan air mata. Semasa saya menulis entri ni juga, Ma ngn Wan sedang berada dalam flight menuju ke Tanah Suci Makkah.... Amat terharu... Mak ngn Ayah saya bakal menjadi tetamu Allah pada tahun ini. ALhamdulillah, kami sekeluarga amat bersyukur...Saya sememangnya amat beruntung, saya masih ada ibu bapa.... Kepada Puan Esah binti Puteh dan Encik Wan Hasan bin Abu Bakar, saya Wan Mohd Zulqhairi Bin Wan Hasan amat menyayangi anda berdua... Abang Chik harap Ma ngn Wan dapat jaga diri masa di Tanah Suci. Ingat apa yang Ustaz dah ajar. Jangan lupa jaga kesihatan taw. 

Biasanya Ma kalau dah demam, mesti teruk. Jangan lupa makan ubat ek. Orang tahu mata Ma merah masa orang nak balik UPM. Ma mesti sedih kan. Sebenarnya orang pun sedih... Orang risau sangat2.. orang takut Ma sesat kat sana. Orang takut Ma tak tahu nak tanya sape.. Padahal Wan kan ada... apalah orang ni...  pikir bukan-bukan plak... Orang pikir smpai terbawak-bawak dalam mimpi... Dalam mimpi tu Orang ada ngn Ma kat Mekah tgh jaga Ma... (T__T).

Tadi orang sms Shahidan. Suruh dia ambik gambar Ma ngn Wan kt airport. Nanti kalau orang rindu kt Ma, orang boleh tgk gambar ni. Orang dah buat Wallpaper laptop ngn henset orang... Baru sekejap tadi orang dah teringat kt Ma ngn Wan. pastu orang dah baca Yasin...uwaaa...

Sejak orang duk UPM, kawan-kawan orang byk bercerita. Banyak bagi idea. Banyak yg bagi nasihat. Terutamanya dalam menghormati ibubapa. Kak Ruby pernah cakap kat orang, kita tak akan dapat rasa apa yg ibu kita sedang rasa walaupun kita sedang menjadi ibu. Apatah lagi lelaki. So, dengan tindakan ibu kita tu, kita jgn pertikaikan. Kadang-kadang ibu kita sedang merancang sesuatu tanpa pengetahuan kita, dan yg penting itu semua adalah untuk kita semua.

Orang pun belajar sesuatu dari Anuar, dia cakap, kita jangan sekali-kali merunsingkan hati ibu. Jangan sekali-kali menceritakan benda yg boleh membuatkan ibu kita runsing. Contohnya kalau kita demam, jgn mengadu kt ibu kita, sebab nnti ibu kita runsing memikirkan kesihatan kita. 

Kadang-kadang masa kt rumah, orang suka dengar Ma bercerita masa zaman kitorng kanak2.. walaupun cerita tu dah berpuluh-puluh kali Ma cerita, orang tetap nak dengar lagi. Lepas tu orang mesti ada nak tanya soalah. Padahal soalan tu orang dah tahu jawapan. Ma cakap, masa nak beranakkan orang lah yang paling susah... uwaaa..semua orang nangis sebab ingatkan Ma dah tak ade lepas orang keluar. Alhamdulillah, Ma masih ada umur panjang.. 

Seronok dengar Ma cerita kenangan-kenangan dulu2.. Rasa hepi sangat zaman kanak-kanak. lagipun orang dah banyak tak ingat citer dulu2...

Masa budak2 dulu, Ma sangat marah kalau orang gi mandi sungai. Orang pun pelik kenapa budak2 lain mak diorng tak marah pun. Tapi mak orang siap pukul dengan hanger dan batang penyapu lagi... Ma memang marah kalau anak2 dia pergi mandi sungai... Sekarang orang baru tahu rupa-rupanya, Ma fobia dengan kenangan Kak Yah yang jatuh telaga. Ma sanggup terjun ke dalam telaga tu untuk selamatkan Kak Yah.

Suka sangat dengar ma bercerita banyak2.. Zaman kanak-kanak dulu memang sangat indah. Tapi orang banyak tak ingat macamana orang sambut raya. Mesti best kan raya dulu... Tak macam raya sekarang...orang tahu Ma nak sangat semua anak-anak balik kan... Sebab tu ma buat ketupat masa hari raya ketiga... 

Kepada Ma dan Wan, orang nak mintak maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki. Maaf atas kekurangan dalam diri Abang Chik. Semoga mendapat Haji yg Mabrur.. Amin. :)

p/s:: sudah kekeringn air mata!!!


16 comments:

  1. sama2 kita doakan ye, mak sy pun berangkat ke sana jumaat ni, sedih jugak, mmg mnangis bile ingat

    ReplyDelete
  2. salam;
    sya doakan perjalanan dorang selamat.dah,stop crying..doakan dorang okay?=)

    ReplyDelete
  3. huhu..sedih jgk..tbe2 jadi tacing bila bace entry ni..huhu..mak ayah sy pon berangkat ke mekah semalam..semoga mereka mendapat haji yang mabrur..aminnn..

    ReplyDelete
  4. smuge dorg slamat pergi n balik.....insyAllah ma wan ok2 je nnti,....beruntung family wan dh leh g sane...family ndy lom ade rejeki lg...pe2 pon kite doa yg terbaik ok....amin

    ReplyDelete
  5. moga selamat pergi dan selamat pulang buat ayahanda dan bonda wan serta para jemaah haji malaysia...amin!!!

    ReplyDelete
  6. mak ayah akk pown bernagkat gak 17/10 aritu, sama2 la kita doakan mereka selamt p & kembali, InsyaAllah

    ReplyDelete
  7. selamat pergi dan selamat balik. jgn sedih, doakan byk2.. InsyaAllah..

    ReplyDelete
  8. aq pun nak nagis baca ko punya entry ni...memang sedih wehh x walaupun mak kita kat kampung kita dah rasa rindu ni kan pula jauh di tanah suci...Aq doakan agar ma n wan sentiasa chat disana...Ko pun jgn la sedih kita punya amanah tuk dilaksanakan sebagai anak dan penuntut ilmu...Klu nak kongsi @ cerita benda cari la aq, aq sedia mendengar..hahaha...smile always boys...make your life happy everyday ok...jangan lupa study lak..hahaha

    ReplyDelete
  9. Syaza Syahira:: jgn ckp cam tu.. malu plak.. mana ade crying pun.. hahaha

    ReplyDelete
  10. eZaT eLaNo :: Amin... hope dpt kembali dgn haji yg mabrur kan..

    ReplyDelete
  11. nadey :: nanti ade la rzeki tu.. doa2kan taw..

    ReplyDelete
  12. HaNTwO:: Time kasih..thanks... amin... :)..

    ReplyDelete
  13. Melati Qistyna's Mummy:: insya Allah.. semoga mereka dapat beribadat dgn tenang di sana..

    ReplyDelete
  14. Lady SharpShouter :: God willing.. :)

    ReplyDelete
  15. hamihemo :: thanks mijea.. harus laa segan nak kongsi... T_T

    ReplyDelete