Tuesday, 21 September 2010

Buah Salak, yummy dan berkhasiat....

Korang pernah tak makan buah salak??
Best..walaupun buahnya berduri, tapi isinya sedap..
Tak macam buah durian, duri je tajam, tapi isi xsedap
(aku cakap xsedap sebab aku tak suka makan..hahaha)

Biasalah, bila malas nak buang kulit, liat je nak makan.
Tapi bila my Mom dah start buka, aku plak yang mintak.
Aku rase sampai kot 10 biji aku makan... Hahaha...
Yang mencari di pokok orang lain, yg makan plak orang lain.
Hahaha..serius pkok salak dan buah yang kt umah aku sangat best.

Hahaha..masam-masam-manis...kecur air liur..Kt Kolej Enam ni
kalau Salak memang glamour, tapi nama blok jew..
buah and pokoknye tarak!!!!!! hahaaha..
sapa2 mau makan jom laa ke kampong aku.. haaha...
(ajak2 biawak, dh tau xde orng nak dtg!!)



Nama tempatan : Salak
Nama Lain: Sala
Nama Saintifik: Salacca Edulis (Reinw)
Famili: Arecaceae (Palmae)




Ada rasa macam, manis dan sedikit kelat.
Tapi memang sedap dan menyegarkan..



Buah salak mempunyai khasiat pemakanan yang tinggi
Dalam tiap-tiap 100 gram bahagian yang boleh dimakan
mengandungi kalori 77kcal, Protien 0.7g, Lemak 0.1g
Serabut 0.4g, Kalsium 6mg, Vitamin A 26mg Vitamin B1 0.01mg
Vitamin B2 15mg dan vitamin C 3.7mg.



Khasiat perubatan:

Daun salak brkhasiat untuk menghilangkan penyakit buasir
yang belum parah. Caranya, 3 helai daun salak direbus
dengan segelas air, kemudian air rebusan itu diminum
 bersama gula merah. Minum 2kali sehari pagi dan malam.
Lakukan secara rutin. InsyaAllah mujarab dalam 15 hari
penyakit akan hilang.

sumber: www.myherba.com

6 comments:

  1. salam wan...

    Saya suka makan buah salak...
    Mintak ckit...hehe...

    ReplyDelete
  2. dah lame tak makan buah salak.. antar la sini sket.. hehe =)

    ReplyDelete
  3. Azwandy Bin Muhamad:: kalau nak makan.. jom ke besut terengganu.. hehehe

    ReplyDelete
  4. RedLife2Love:: kalau hntr kena bayar.. kalau ambik sendiri free je.. huhu

    ReplyDelete
  5. suka sangat buah salak.. kalau balik sana mesti nak beli punya..

    ReplyDelete
  6. amira :: jarang laa nmpak org jual buah salak kt area selangor ni...kt kmpg je byk..

    ReplyDelete