Tuesday, 17 August 2010

Que bercakap pasal makanan...


Korang semua yang baca entri ini, tau tak apa nama masakan ni???
Haaa...kalau nak tau inilah ikan masak Pindang (akak i bagitaw)
Rase dia best giler sebab ada rasa kaw!!! Huhu.. bleh challenge ikan singgang ni.!!!

Aku rasa cam nak beralih makanan fevret laa... tapi macamana nak suruh my Mum masak?? Agak2 my Mum tau tak ikan masak pindang ni??? Kalau u'olls tau resepi ni tolong bagitaw ek!! Tapi aku dapat detect dia letak sangat banyak kunyit.. Lazat..aku memang suka bau kunyit.. Huhu..


Duk UPM laa baru jumpa segala benda nih.. Huhuhu..kat sini jugak aku kenal tempe, bergedil, tauhu sumbat dan macam2 lagi makanan pelik2...Huhu.. tapi aku kagum ngn bergedil, walaupun ropanya seperti kuih yg inti dia bubur kacang tu (tak kenal nama kuih), tapi rasa dia memang mengagumkan!!!Marvelous!!! Huhu~ I nak suruh my Mum buat jugak nanti,... Bagi resepi ek!!! huhuhu..should be org yg cipta bergedil tu kena pack dgn lebih cntik dan moden...huhu..bergedil tu memang org makan dengan nasik ke??? or dia memang sejenis kuih macam cengkodok???? Huhu..



Dulu memang tahu ada nama bergedil, tapi aku ingat bergedil tu macam rendang.. Huhu. siot laaa.. pastu perasan lak dalam raja lawak, Si Nabil pernak tersebut bergedil dalam persembahan dia.. masa dia buat persembahan yg cinta fast food tu..dia mintak order bergedil.. tu je sejarah aku ngn bergedil..

Huhuhu..duduk je Malaysia, tapi makanan pun totally different stiap negeri.. Masa aku cakap2 ngn kawan aku kan, aku dengan penuh semangat dan bangga laa kat diorang yg makanan fevret aku ni Ikan Singgang, ngn bubur.. ko tau tak respon diorang??? Ha?? diorang bagitau aku ni suka makan macam makanan orang sakit.. Huhuhu...diorang cakap aku ni tak de kenikmatan duk kt dunia ni masa muda.. huhu.. ye laa... durian, ciku, honey dew, buah naga, cendol, soya, seafood, taufufah, yon tau fu, air jagung, air tebu, laicikang, mata kucing, semua benda di atas aku tak makan!!! Lagi pelik kalau aku bagitau, durian aku tak makan, tempoyak aku makan, air jagung aku tak minum, jagung aku makan, air tebu aku tak minum, tebu aku makan, petai aku makan, tapi petai jeruk aku tak makan. you all tau ke rupa petai jeruk macamana??? search kt google!! Huhu....

Bertuah bukan kalau sesiapa jadi isteri aku!!!! huhuhu sangat....





** masak hari-hari makan hari-hari pun boleh!!! suke suke!!

p/s: hari tu ada berbual-bual ngn dak pompuan yg ex-dip kt UDM Terengganu, dia cakap makanan orang Terengganu pelik2... ade ke kt restoran jual ikan singgang.. dia cakap kalau kt Johor ikan singgang tu makanan orang lepas bersalin!!!  

Dalam hati aku: Emm kalau orang bersalin boleh makan, orang yg tak bersalin lagi laa boleh!!! perlu ke ada pengkhusan2 untuk makanan jugak??? Kalau aku, makanan orang dalam pantang laa lagi best!! huhu.. sebab tu aku suka gile makan bubur nasi!!!!!!!!!!!!!!!! haahha...

2 comments:

  1. Salam...

    Kamu dpt award lagi...
    Sila ambik di blog sy k...

    ReplyDelete
  2. huhuhuhuhu...trimas2...bangga~

    ReplyDelete