Monday, 23 August 2010

manusia, malaikat, dan syaitan.

Manusia - Eh,dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuhmu.
Syaitan - Alahhhhhh,kejaplah, ngantuk ni....awal lagi nie?.zzzzzzzz. .......

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh,panaslah, takde style langsung,nampak kampung!!!

Manusia - Alamak,dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia, nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan - Ahhh? awal lagi? mmm..aaahh? suruh si X,punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. . .
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa..rilex lah..awal lagi nie?

Manusia - Eh,eh... tak boleh tengok ini,berdosa. ..
Malaikat - Wahai anak Adam,alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh.... best tu...rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa.
Malaikat - Wahai anak Adam,cegahlah ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang,lantaklahh!

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain.
Malaikat - Wahai anak Adam,nasihat- menasihatilah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikir la,semua dah besar,buat apa susah2...pandai2lah .

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan - Tangguhlah dulu,lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali..rugila.. ..(kalau sempat la)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam,kakimu ingin melangkah ke jalan yg dimurkai Allah,berpalinglah dari jalan itu.
Syaitan - Jangan bimbang,tiada sesiapa yg tahu....Jomlah!

Manusia - Uuhhh! letihnya arini..tak solat lagi nie.
Malaikat - Wahai anak Adam,taatilah Allah dan Rasul-NYA,kebahagia an di dunia dan akhirat untukmu.Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam,ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu...

Sekarang anda mempunyai 3 pilihan :
1. Anda - Patut ke aku biarkan je
2. Malaikat - Ingatkan pada kawan yang anda kenal...
3. Syaitan - Tak payahlah sibuk2.

Wallahualam. ..



2 comments:

  1. salam ramadhan
    singgah sini & follow uuuu jom kita tukar2 link

    ReplyDelete