Wednesday, 28 July 2010

M.A.T.H.

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Malam tadi saya ada jumpa x-coursemate saya. Saya dikejutkan dengan berita bhwa dia telah tukar kos. Sepatutnya dia pun ambik Bacelor Sains (Kepujian) Matematik, tapi disebabkan sedikit kesilapan dan kekeliruan, dia tak dapat nak bawa Matematik ini ke peringkat seterusnya. Tapi sekarang beliau telah mengambil Bacelor Komunikasi. Dan sorang lagi kawan saya yg menukar kos Matematik kpd Kimia.

Sukar sungguh dalam membuat keputusan ni kan!! Kalau difikir-fikirkan, saya rasa tak sanggup nak buat keputusan macam diorang. Tapi dek kerana terpaksa, dengan memikirkan masa depan lagi, diorang sanggup tukar kos. Aku pun respon la jugak kat kawan aku tu, nape nak tukar kos tak bagitau??? Kalau kau bagitaw, confirm aku join... hahaha...(dengan nada bergurau+serius). Tapi kalau aku join, aku nak ambik apa??? Hahaha...tak de laa, aku takkan tukar kot...dah final year kot.

Tapi, serius aku nak bagitaw ni, kepada budak2 matrikulasi ke STPM ke, masa nak isi borang UPU tu, fikirlah masak-masak. Sekadar minat kpd sesuatu subjek tu tak membantu pun. Kadang-kadang, kita ni tersalah faham dengan nama jurusan tu. Hanya dengan perkataan MATEMATIK, ia bukan sekadar pengiraan formula dan teori, tapi ia termasuk juga dengan khayalan, imaginasi, andaian, pembuktian dan macam-macam lagi. 

Satu lagi, matematik ni bukan nya satu cabang. Cabang dia sangat la banyak. Sekadar dengan huruf  "E" sahaja saya katakan, setiap subjek dan bidang matematik, kemungkinan ia membawa takrifan yang berbeza. Itu baru sahaja Matematik, belum masuk Fizik lagi. 

Untuk pengetahuan adik-adik juga, bagi setiap universiti, walaupun nama subjek/kos yang sama, tapi kemungkinan silibus subjek di setiap universiti berbeza. Serius saya katakan, subjek/silibus/soalan final STATISTIK II di salah sebuah universiti terkemuka di Malaysia lagi senang dari subjek/silibus/soalan final STATISTIK I di UPM.. Saya yang dengar kawan saya bercerita tentang soalan final budak dari Univ tu pun saya rasa tension je...mau tak tension, soalan diorng senang!!!

Mana nye tak tension, POUR ni beb... tu tak masuk bab pointer lagi. Kawan2 dari universiti lain rilex je dapat dekan tiap2 semester. Tapi coursemate kitaorng, macam tak ade je dapat dekan. Yang dapat pun budak Pendidikan. Sigh***...

Bila masuk bab kerjaya, dengar je orang bagi ceramah pasal kerjaya, orang2 yg nak ambik kerja tu cakap laa pointer 3.5 ke bawah terus reject.. Kadang-kadang kami rasa tak aci taw. Sistem kami susah! Silibus susah! Final Susah! Nak faham msa study Susah!, (wow...sangat dramatik) kadang-kadang tak sempat nak faham taw. tiba-tiba bila nak dapat kerja, "kami yang dapat below 3.5+soalan final susah ni", direject awal... Tension tak????!  Lagi banyak tulis lagi tension aku dibuatnya!!!! Nak wat tutor laaaaaaaa!!!!!!

  {oakjawoitjeoigjerohijroyihjogbseoyi54poti3j;tl47$YU%^*%NFY*(%Hbesrty4hituhwfenm,j%^&$}

Sekian!

semua yg terconteng kt kertas ni kami dah belajaq!!!!

ni bukan buku aku taw!!!

p/s: Entri ini tiada kaitan bagi yg Hidup mahupun yg telah meninggal dunia.
Harap maaf kalau tersinggung. Entri ni juga bukan untuk menakut-nakutkan.
Tapi sebagai satu iktibar dan sempadan bagi korang semua~ Heheh

6 comments:

  1. kalo math bgitu susah, mmg patot pon aku dpt C utk math kejut [matematik kejuruteraan] msa sem 1 dulu...sbb tekejut kowt...wuwuw...

    ReplyDelete
  2. miemen:: huhuhu..tak ape..usaha lagi ekk

    ReplyDelete
  3. is: mesti laa nakkkkkk...walaupnnnn...

    ReplyDelete
  4. Susah??? Itu yang mencabar kann...lagi susah, lagi mencabar, lagi aktif otak tu bekerja'..barulah hidup anda 'alive'..hehehe


    p/s: jgn sampai mereng sudah adik aku nih...


    'susah2 ajer...'

    ReplyDelete
  5. kak la:: aktif kew??? slah tafsir tuhh

    ReplyDelete